Tuesday, January 29, 2013

Dilema

Dilemanya ialah nak kurangkan berat badan. Sekrang dapat kurangkan 22kg dari berat sebelum lahirkan haikal.

2 minggu lepas lahirkan haikal kena demam panas teruk sampai takde selera makan. Masa tu sakit hati sebab susu terus kurang. Dah mula salahkam diri sebab masa mengandung tak minum banyak soya. Was really down at that moment sampai bila tengok haikal nak susu terus nangis. Being my husband, who knows the good and the not so good part of me, cik abe terus keluarkan susu yang dibuat stok pastu bagi haikal. Huh, a life saver. Apsal la aku tak terfikir time tu.

Bila demam dah okay, makan pun okay, susu alhamdulillah kembali meriah. Lagi banyak bagi haikal, lagi banyak susu ada. Syukur sangat. Pastu dok baca pasal nak kurangkan badan masa tengah breastfeed.

Majoritinya, calorie intake tak boleh dikurangkan secara mendadak, lagipun dinasihatkan kalau nak cut down calorie intake, it is advisable after the baby reaches 6months plus. (=____=)
Maksudnya adakan aku akan membawa badan besar ini kemana -mana selama 2 tahun? *cemas*

Memang keutamaan adalan untuk nurses haikal sampai dia 2 tahun, sekarangpun danial adalah berkongsi hasil tenusu dengan adik dia. Tapi bila masuk zara, MNG ataupun kedai kain kim wah, aku nak jugak ambik 5 helai baju yang bersaiz xs atau s. Bolehla jugak cik abe bangga kan.

Ok tu je dilema. Dilema ni nak taip cepat-cepat sebab tak bestnya taip post pakai ipad dalam gelap sebab anak-anak dah tido.

Adakah aku (kejap aku kejap saya) akan mendapat saiz badan S semula? Hmm.. Tapi yang pastinya nak terus bf kan haikal and danial sampai derang 2 tahun. Semoga niat tu dipermudahkan. Tang kurus tu, kena banyak baca-baca lagi.......

No comments:

Post a Comment